TATU on taiteilija tai tutkija joskus jopa molempia.

TATUSOTU on lyhennelmä sanoista "taiteilijoiden ja tutkijoiden sosiaaliturva" vaikka toisinaan on tuntunut siltä, ettei sellaista ole olemassakaan.

TATUSOTU-blogi on tatusotu-asioihin keskittyvä foorumi, jonne kerätään mm. TATUjen tapauskertomuksia ja muuta aiheeseen liittyvää materiaalia: tiedotteita, kutsuja, lehtileikkeitä, uutisia tatusotu-rintamalta...

TATUSOTU-työryhmä on TATUSOTU-blogia ylläpitävä ja tatusotu-asioihin parannuksia ajava työryhmä, joka perustettiin joulukuussa 2006. TATUSOTU-blogia ylläpitävät tutkijat Outi Alanko-Kahiluoto, Martti-Tapio Kuuskoski, Laura Lindstedt ja Pajari Räsänen. Työryhmään kuuluvat heidän lisäkseen kuvataiteilija Nella Keskisarja ja teatteriohjaaja Atro Kahiluoto.

TATUSOTUrit on eräänlainen TATUSOTU-blogin "takahuone" tai "lisäsiipi", jonne on talletettu TATUSOTU-blogiin liittyvää (esimerkiksi runsaasti tilaa vievää) lisämateriaalia. TATUSOTUrit-blogiin kuljetaan tavallisesti TATUSOTU-blogin kautta, mutta sinne voi eksyä myös takaovesta.

Jos haluat takaisin TATUSOTU-blogiin, paina vaikkapa tästä linkistä. Jos taas "eksyit" TATUSOTUrit-blogiin muualta kuin TATUSOTU-blogin kautta, kannattaa käydä tutustumassa myös tuohon takahuoneen eteiseen osoitteessa tatusotu.blogspot.com.

keskiviikko 14. marraskuuta 2007

TATUSOTUN kommentteja Pasi Järvisen raporttiin

TATUSOTU-työryhmä on lähettänyt 14.11.2007 työministeriöön kommenttinsa, jotka koskevat lainsäädäntöneuvos Pasi Järvisen laatimaa ja 4.9.2007 päivättyä raporttia tieteen ja taiteen tekijöiden työttömyysturvan parantamisen edellytyksistä.

Kommentteja Pasi Järvisen raporttiin

Raportti on monilta osin ilahduttavaa luettavaa. Siinä on paljon hyviä ehdotuksia, kuten (1) ehdotus lisätä asiantuntijuutta päätöksenteossa, (2) nykyisen taiteen ja tieteen pätkätyöläisyyden monimuotoisuuden huomioiminen (työskentely mm. palkkatyön ja ”yrittäjyyden” rajamailla), (3) tieteellisen ja taiteellisen työn (”oman työn”) määritelmällinen siirtäminen pois taloudelliseen voittoon tähtäävän yrittäjyyden alueelta, (4) työttömän todistustaakan keventäminen ja ehdotus jälkikätiseen valvontaan siirtymisestä, sekä (5) tieteen- ja taiteentekijän oikeus pitää ammattitaitoaan yllä myös työttömyysaikana.

Seuraavassa kommentteja muutamiin kohtiin. Raportissa on jonkin verran kielivirheitä, joiden takia tekstin merkitys saattaa paikoin jäädä hieman epämääräiseksi; näihin emme kuitenkaan seuraavassa ole puuttuneet.


RAPORTTIA KOSKEVAT KOMMENTIT

Lisensiaattiopinnot ja väitöskirjan teko arvioitaisiin opiskelua koskevien säännösten mukaan. Ns. post doc -tutkijat ja muuhun kuin tieteelliseen tai taiteelliseen jatkotutkintoon tähtäävät tutkijat puolestaan olisivat lähtökohtaisesti omana työnä tai yritystoimintana arvioitavia. (s. 2)

Tarkoituksenmukaista olisi, että lisensiaattiopinnot ja muu täydennys- ja jatkokoulutus sekä väitöskirjan teko olisivat lähtökohtaisesti opiskelua. Ns. post doc -tutkijat ja muuhun kuin jatkotutkintoon tähtäävät tutkijat puolestaan ovat lähtökohtaisesti omana työnä arvioitavia. (s. 16-17)

  • Onko mitään perusteita sille, että post doc ‑tutkimusta arvioitaisiin lähtökohtaisesti yritystoimintana? Ehdotusten tiivistelmässä sivulla 2 todetaan näin – toisin kuin varsinaisissa ehdotuksissa. Näkemyksemme mukaan tutkimustyö ei todellakaan ole yritystoimintaa, puhumattakaan siitä, että se olisi sitä lähtökohtaisesti!


  • Väitöskirjatyössä ei kerätä opintopisteitä samalla tavalla päätoimisesti (luentoja seuraamalla, tenttimällä jne.) kuin perusopiskelija tekee. Hyvin usein ongelmana on juuri se, että työttömäksi (rahoituksetta) jäänyt väitöskirjantekijä määritellään eri perustein ”päätoimiseksi opiskelijaksi”. Mikäli väitöskirjatutkija halutaan silti nähdä opiskelijana, olisi erityisen voimakkaasti painotettava tätä:


Lähtökohtaisesti sekä lisensiaatin tutkintoa että väitöskirjan tekoa tulisi oikeuskäytännön valossa pitää lähtökohtaisesti sivutoimisena (ei esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle). (s. 17)

Tutkijakoulutuksesta ilman omaa syytään työttömäksi jääneen tulee olla oikeutettu työttömyysturvaan poikkeuksellisia tilanteita lukuun ottamatta. (s. 2)

  • Olisiko hyvä antaa jonkinlaista osviittaa, mitä nämä poikkeukselliset tilanteet ovat? Pelkäämme, että työvoimatoimikunnat alkavat löytää näitä ”poikkeuksia” mitä oudoimmista asioista…


Selvitystyön yhteydessä ei ole tullut esiin yhtään tapausta, jossa työvoimatoimikunnan päätös olisi ollut lain sanamuodon vastainen tai toimikunta olisi asiakirjoista ilmenevän selvityksen mukaan ylittänyt sille kuuluvan harkintavallan. (s. 11)

  • Ainakin Vakuutusoikeuden ratkaisulinjaa rikotaan! Esimerkki: Laura Lindstedtin tapauksessa edellytettiin yliopisto-opintojen keskeyttämistä vuodeksi ns. keskeyttämistodistuksella, siitäkin huolimatta, että hän oli selvityksiin kirjoittanut hakevansa ja olevansa valmis ottamaan vastaan työtä (ns. ”oma ilmoitus riittää” ‑kohta).


  • Lisäksi olemme juuri saaneet tietää tapauksesta, jossa jatko-opiskelijalta vaadittiin jatko-opinto-oikeudesta luopumista, jotta hän olisi voinut saada työttömyysturvaa. Syynä se, ettei tuota keskeyttämistä voi enää vaatia. Mutta opinto-oikeudesta luopuminen on paljon rajumpi vaatimus kuin pelkkä keskeyttäminen!


  • Lisäksi sivulla 8 todetaan (luku 4: Säännösten soveltaminen), että jatkotutkintoihin sovelletaan seuraavaa: ”Lähtökohtana on, että ne ovat pääsääntöisesti sivutoimista opiskelua, joten opintoja harjoittavalla on oikeus työttömyysetuuteen…” Kuitenkin esim. monien tapauskertomusten valossa näyttää siltä, että mainittu lähtökohta ei ole vallitseva henki säännösten soveltamisessa. Tosiasiallisiin tilanteisiin perustuvan kokonaisharkintaperiaatteen vastaisesti sivutoimisiksi näytetään nyt ”hyväksyttävän” (erilaisten laintulkintojen muodostaman sekavan kokonaisuuden avulla) vain kapea osa tosiasiallisesti sivutoimisista opiskelijoista.


Mainitun asetuksen 2 §:ää täsmennetään ottamalla yleiset säännökset oman työn päättymisestä ja keskeytymisestä. Sääntelyn lähtökohtana tulee olla, että omaan työhön ei liity yrittäjäriskiä, työttömyysturvalaissa olevaa ilmaisua ”…ilmoitusten ja toimenpiteiden perusteella on pääteltävissä, että tuotannollinen ja taloudellinen toiminta on keskeytetty.” tulkitaan oman työn osalta lievemmin kuin varsinaisessa yritystoiminnassa, ja toimintaa voidaan pitää keskeytettynä, jos taiteilijan tai tutkijan toiminta keskeytysaikana on pelkästään oman ammattitaidon tai ammatillisten valmiuksien ylläpitoa. (s. 16)

  • Hyvä ehdotus, mutta miten ”ammattitaidon tai ammatillisten valmiuksien ylläpito” määritellään? Tähän liittyy viimeinen kommenttimme (s. 4–5), jossa tieteellisen artikkelin julkaisu nähdään ”omassa työssä työllistymiseksi”.


Sivulla 17 on useita kohtia, joissa kuvataan aikaisempaan työssäoloon liittyviä vakiintuneita käytäntöjä:

Opiskelua pidetään päätoimisena opiskeluna, jos opintojen vaatima työmäärä, ottaen huomioon opintojen opetussuunnitelman mukainen laajuus, opiskelun sitovuus, henkilön aikaisempi työssäolo ja aiemmin hankkima koulutus, on niin suuri, että se on esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle työmarkkinoilla yleisesti sovellettavin ehdoin.

  • Onko tässä kielellistä huolimattomuutta: voiko aikaisempi työssäolo olla niin ”suurta”, että se olisi este kokoaikaisen työn vastaanottamiselle? Ja miten koulutus voi olla niin ”suurta”, että se estää kokoaikaisen työn vastaanoton?


Väitöskirjan tekeminen on useimmiten sivutoimista omassa työssä työllistymistä. Joissakin tilanteissa (esim. henkilöllä ei työhistoriaa palkkatyössä, apurahakaudet, työstä kieltäytymiset) henkilön kuitenkin katsotaan työllistyvän päätoimisesti hänen tehdessään väitöskirjaa tai harjoittaessaan muuta tieteellistä tutkimustoimintaa.

Joissakin yhteyksissä on kritisoitu tätä vakiintunutta tulkintalinjaa, jonka mukaan ”yhtenä putkena” tapahtuvaa opiskelua pidetään käytännössä aina päätoimisena. Kyseessä on tilanne, jossa kandidaatin/maisterin tutkinnosta siirrytään suoraan jatkotutkintoon ilman, että henkilö olisi ollut työssä tai työssäolo on aivan satunnaista. Sama tutkinto voidaan vastaavasti arvioida sivutoimiseksi henkilöllä, joka on ennen jatkotutkintoa ollut vakiintuneesti työssä. Tulkintalinja on paitsi lain sanamuodon myös työttömyysturvan periaatteiden mukainen: työttömyysturvan saamisedellytyksiä arvioitaessa vakiintunut työssäolo parantaa henkilön asemaa.

  • Pidämme ongelmallisena, että selvityksessä ei tässä kohdin oteta kielteistä kantaa siihen, että ”vakiintunutta työssäoloa” (vähintään 10 kk kyseiseen ”omaan työhön” liittymätöntä yhtäjaksoista työtä) ei kyseenalaisteta. Miksi valmius ottaa vastaan kokopäivätyötä ei riitä? Emme ymmärrä, mitä työssäolo maisteriksi valmistumisen ja jatko-opinto-oikeuden saamisen välillä itse asiassa todistaa.


  • Esimerkki: Laura Lindstedt oli useampivuotisessa, määräaikaisessa palkkatyössä kustannusalalla, joka ei liittynyt opintoihin. Hän valmistui maisteriksi opintojen aikana, ja haki ja sai jatko-opinto-oikeuden työssäoloaikana. Hänet määriteltiin päätoimiseksi opiskelijaksi sillä perusteella, että hän ei ollut suorittanut yhtään jatko-opintoihin kuuluvaa opintoviikkoa. Taustalla on ilmeisesti lainkohta, joka ilmaistaan raportissa sivulla 8 näin: ”Päätoimiset opinnot voivat myös muuttua kesken opiskelun sivutoimisiksi. Edellytyksenä on, että opiskelija on opintojen ohella vakiintuneesti työssä (vähintään 10 kuukautta) tai työllistynyt vakiintuneesti yritystoiminnassa ja opinnot ovat tällöin edenneet normaalisti.”


  • Tämä on absurdia logiikkaa tilanteessa, jossa jatko-opintoja ei ole aloitettu lainkaan, ne eivät ole työttömyystilanteessa sen paremmin sivutoimisia kuin päätoimisiakaan. Ihminen on vain hyväksytty jatko-opiskelijaksi.


  • Lisäksi: miten määritellään ”normaalisti edenneet opinnot” väitöskirjaan tähtäävien jatko-opintojen kohdalla? Edellä mainitussa tapauksessa virkailija oli kiinnostunut vain opintopisteistä, vaikka niitä väitöskirjatutkija ei ensisijaisesti keräile. Ne kertyvät työn alettua esitelmistä, opetuksesta, julkaistuista artikkeleista jne. Toivomme, että tällaiset absurdiudet jäävät historiaan asiantuntijuutta parantamalla.


  • Haluaisimme painottaa myös, että tutkimustyökin on työtä silloin kun sitä tehdään joko esimerkiksi tutkijakoulussa, Suomen Akatemian rahoittamassa projektissa tai vaikkapa apurahan turvin. Myös apurahakausi pitäisi siis laskea osaksi työhistoriaa!


Ehdotus apurahan vaikutuksen arvioimiseen:

[…] apurahalajien vaikutus työllistymiseen arvioidaan oikein ja ne jaksotetaan kohdentumaan tosiasialliseen työskentelyaikaan. (s. 18)

  • Ongelmana näemme tässä ”tosiasiallisen työskentelyajan” määrittelemisen, sillä se on ollut virastoissa mielivaltaista. Jos työ ei ole valmis apurahan loputtua (esim. väitöskirjaa ei kirjoiteta vuoden mittaisen apurahakauden aikana), viranomaiset katsovat työskentelyn tosiasiallisesti jatkuvan. Eikö apurahakautta voi määritellä sillä perusteella, mille ajalle raha on myönnetty? Säätiöt voisivat antaa todistuksen, että raha on käytetty ja sille varattu aika on umpeutunut.


Ehdotus: Tutkijakoulutuksesta ilman omaa syytään työttömäksi jääneen tulee olla oikeutettu työttömyysturvaan. Sen jälkeen tutkimustoimintaa tulisi pitää päätoimisena vain poikkeuksellisissa tilanteissa, kuten esimerkiksi silloin, jos hän saa tai hakee saman tutkimuksen jatkamiseen apurahaa, kieltäytyy tarjotusta muusta palkkatyöstä tms. (s. 19; vrt. s. 18)

  • Tämä ehdotuksen tummennettu kohta on ristiriidassa seuraavan lauseen kanssa (ja koko selvityksen hengen kanssa): ”Toisaalta työttömän työnhakijan osalta apurahan tai -rahojen hakemista voidaan vain poikkeuksellisesti pitää osoituksena siitä, että on jo työllistynyt päätoimisesti. Hakuprosesseihin osallistumalla tutkija tai taiteellisen alan työnhakija osoittaa pyrkivänsä aktiivisesti pois työttömyysturvan piiristä ammattitaitoaan vastaavaan toimintaan.”


  • Näkemyksemme mukaan apurahan hakemista on verrattava pyrkimykseen työllistyä päätoimisesti omassa työssään, eikä koskaan päätoimiseen työllistymiseen omassa työssään (mikä olisi absurdia).


Päätoimisen toiminnan päättyminen / keskeytyminen:

Pelkästään apurahan tai muun toimeentulolähteen lakkaaminen ei yksinään ole tällainen näyttö. Jos henkilö jatkaa samaa työ [SIC!] esim. apurahakauden päätyttyä, oman työn ei tällöin luonnollisestikaan voida katsoa päättyneen tai edes keskeytyneen. Esimerkiksi artikkelien julkaiseminen omasta väitöskirja- tai tutkimusaiheesta voi olla osoitus oman työn jatkumisesta. Tällöin asian arviointiin ei vaikuta se, että henkilöllä ei välttämättä ole tuloja omasta työstään, vaan ratkaisevaa on henkilöä aiemmin päätoimisesti työllistäneen toiminnan jatkuminen. (s. 19)

  • Työttömyysturvalla ei tietysti ole tarkoitus rahoittaa tutkimustyötä tai taiteentekoa (sellaiseen se onkin aika vaatimaton summa). Mutta aiemmin oli maininta oman ammattitaidon ylläpitämisestä, jonka ei selvityksen mukaan pitäisi estää työttömyysetuuden saamista. Miksi sitten esim. artikkelin julkaisua ei nähdä tällaiseksi ammattitaidon ylläpitämiseksi? Yleensä tieteellisistä julkaisuista ei saa minkäänlaista korvausta. Aiemmin ”omassa työssä työllistyneenä” kirjoitettu artikkeli voi myös tulla ulos vasta työttömyyden alettua (syynä mm. pitkäkestoiset referee- ja julkaisuprosessit). Tällaiset seikat pitäisi ottaa huomioon ehdotuksissa.



Helsingissä 14.11.2007

TATUSOTU-työryhmän puolesta

Martti-Tapio Kuuskoski
Laura Lindstedt
Pajari Räsänen

Tuva Korsström: "Kultur som varumärke och exportvara" (HBL 12.3.2007)

För en dryg vecka sedan släpptes ett förslag till utvecklingsprogram för Finlands kulturexport under åren 2007 2011. Rapporten, som går under det hurtfriska namnet Kultur på export? JAVISST! , är ingen rutinpromemoria. Förslaget går ut på att sammanlagt 228 miljoner euro kanaliseras till utvecklingsprogrammet under den aktuella perioden. Av den summan skulle 64 miljoner euro vara nya resurser. Undervisningsministeriets årliga anslag för export och internationell verksamhet skulle till exempel fördubblas från tio till tjugo miljoner euro.

I expertgruppen bakom förslaget är såväl undervisnings- och utrikesministeriet som finans-, handels- och industri-, arbets- och inrikesministeriet representerade. Det är alltså en auktoritativ församling som målar upp följande vision av finländskt kulturliv år 2011, då miljonsatsningen förhoppningsvis haft effekt: Kulturexporten har blivit en erkänd del av den finska exportverksamheten. Kulturexportens värde har åtminstone tredubblats och de kreativa sektorerna har medfört mångfald i vårt lands näringsstuktur och förbättrat sysselsättningen.

Jämfört med tidigare är kulturen en avgjort tydligare del av Finlandsbilden och varumärket Finland. Den ekonomiska välfärden bland de individer och grupper som är verksamma på kulturfältet har förbättrats tack vare exporten. Kulturexporten uppgår för närvarande till 100 150 miljoner euro per år. Om fyra år skulle summan alltså ha höjts till cirka 500 miljoner euro.

Den föreslagna, massiva satsningen på kulturexport kan ses som kulturminister Saarelas viktigaste testamente till den nya regeringen. Initiativet följer Lissabonfördragets strategi som syftar till att stärka EU:s inre marknad och innan utgången av 2010 göra EU:s företag till världens mest konkurrenskraftiga. Inom EU har kultursektorns lönsamhet vuxit kraftigt under de senaste åren; dess tillväxt har varit över 12 procent snabbare än den allmänna ekonomiska tillväxten inom unionen.

Finland, som är ett litet språkområde och har ett litet publikunderlag, har hittills inte följt den växande trenden, med några få undantag som närmast återfinns inom popmusiken, filmen och spelproduktionen. Man kan förmoda att just de internationellt och kommersiellt gångbara kulturyttringarna musik, film, spel och eventuellt design kommer att bli speciellt prioriterade områden i den nya exportsatsningen. Rapporten innehåller inte desto mindre en mängd konkreta förslag för alla kulturformer. För litteraturens del föreslås till exempel bättre exportåtgärder för facklitteratur, barnböcker och serier samt en synlig insats vid Frankfurtmässan med Finland som temaland år 2011. En växande kulturexport tjänar uppenbarligen minst två syften. Dels rör det sig om ekonomi, dels om prestige det som i den finskspråkiga rapporten betecknas med ordmonstret Suomi-brändäys . För Finlandsbilden är också en begränsat lönsam export av elitkultur en framgång. Våra utrikesbeskickningar som hittills koncentrerat sin kulturverksamhet mest på den här typen av export kommer i framtiden antagligen också att få promovera masskultur.

Kulturexporten är alltså något som under de närmaste åren kommer att skapa synergi mellan olika ministerier och näringslivet, och som förväntas ge undervisningsministeriet kännbart ökade anslag för internationell verksamhet. Men kommer satsningen i motsvarande grad att öka anslagen för själva substansen: den verksamhet som konstnärerna själva utövar?

Rapporten betonar att man bör söka en lösning på copyrightfrågor och den beskattningsproblematik som uppstår på grund av konstnärernas ojämna inkomster.

Ökad kulturexport ökar också de vanligtvis kortvariga toppinkomsterna för artister av typ Lordi, som emellertid redan om några år kan ha försvunnit från världsarenorna.

Exportentusiasmen inom statsförvaltningen kan leda till positiva synergieffekter men också till byråkratiskt dubbelarbete. Förhoppningsvis äter undervisningsministeriets nygrundade exportavdelning inte upp de redan nu njugga anslagen för sakkunniga och erfarna äldre aktörer på fältet, som informationscentren Fili, Frame och Design Forum och Finlands kulturinstitut världen över.

Tuva Korsström

09-1253 229, tuva.korsstrom@hbl.fi

VECKANS FIGUR

Ett inte alldeles perfekt stipendiesystem

Finland har, som en typisk nordisk välfärdsstat med liten hemmamarknad, ett statligt stödsystem för konstnärer. År 2005 åtnjöt 551 konstnärer statens arbetsstipendier, vilket utgör tre procent av landets hela konstnärskår.

Konstnärsstipendierna är skattefria och år 2005 gav de en årsinkomst på 14 782 euro. Samma år uppgick hela summan för konstnärsstipendier till 7,3 miljoner euro eller omkring två procent av statens konst- och kulturbudget.

Av veckans figur framgår det vilka konstnärsgrupper som är de största mottagarna av stipendier. Det är dessa konstnärer som har de största svårigheterna att kombinera sin konstutövning med andra förvärvsinkomster och som heller inte kan få sin utkomst på sin konst, hur kvalitativt högtstående den än må vara.

På senare tid har konstnärerna och forskarna som drabbas av liknande missförhållanden riktat uppmärksamheten på att stipendiesystemet lämnar dem utanför pensionsskyddet och alla former av socialskydd. Ett lagförslag som skulle ha åtgärdat missförhållandena förföll i höstas eftersom det ansågs för dyrt både för statliga, kommunala och privata stipendiefinansiärer. Lagförslaget skulle ha krävt en höjning på 25 procent av de statliga stipendieanslagen, alltså en betydligt lägre summa än det föreslagna export­tillägget på 10 miljoner euro (se ovan).

Tuva Korsström

[Figurens rubrik:]

Mottagare av statens konstnärsstipendier 2002-2005

[Figurens text:]

Bildkonst 22%

Teater 12%

Fotografi 4%

Cirkus 1%

Musik 17%

Arkitektur 4%

Film 6%

Hantverk. design 6%

Kritik 3%

Dans 5%

Litteratur 20%

Källor: Pauli Rautiainen: Taiteilija-apurahajärjestelmän toimivuus ja koettu vaikuttavuus. Taiteen keskustoimikunta. www.tatusotu.blogspot.com

Matti Apunen: "Artistin apea valitus" (Aamulehti 11.3.07)

Matti Apunen: "Artistin apea valitus" (Aamulehti 11.3.07)